Początkujący studenci często zastanawiają się, jak napisać maila do wykładowcy, żeby nie popełnić żadnej gafy, która mogłaby dyskredytować w oczach odbiorcy wiadomości. Wiadomym jest, że kontakt z wykładowcą jest zdecydowanie bardziej sformalizowany niż ten z nauczycielem i wymaga zachowania pewnej formy. Studenci najczęściej są szkoleni z zakresu stosowania pewnego rodzaju konwencji, ponieważ nie są przyzwyczajeni do niektórych zachowań.

Jak napisać maila do wykładowcy?

Jak napisać maila do wykładowcyPrzede wszystkim nie można zaczynać jakiegokolwiek formalnego maila od słowa „witam”. Przez większość wykładowców wiadomość taka uznawana jest za niekulturalną i nieadekwatną do sytuacji, toteż bardzo często ją ignorują lub odpowiadają chłodno albo uszczypliwie. Maila powinno się zawsze zacząć od zwrotu grzecznościowego – pamiętajmy, że w środowiskach akademickich na takie rzeczy zwraca się większą uwagę niż w innych miejscach w codziennym życiu. Pisząc maila, należy zacząć od zwrotu „Szanowna Pani/Szanowny Pan”. W przypadku wykładowców najczęściej należy dodać tytuł naukowy np. Szanowny Panie Profesorze lub Doktorze.

Warto sprawdzić wcześniej np. na uczelnianej stronie internetowej tytuł danego naukowca, aby nie strzelić sobie w stopę w tak prosty sposób myląc coś w tej gestii. Napisanie „Doktor” do „Profesora” może zostać odebrane jako przykład skrajnej ignorancji i braku szacunku. W przypadku odwrotnej pomyłki nie ma aż takiej tragedii, aczkolwiek wypada się tego typu rzeczy wystrzegać. Problem jest natomiast z magistrem, ponieważ jest to tytuł zawodowy, a nie naukowy, więc nie trzeba dodać go do „Szanowny Pan”. Czasami jednak jest to mile widziane na uniwersytetach, więc dla świętego spokoju warto owo słowo dodawać.

W jaki sposób zakończyć maila?

Należy pamiętać także o poprawnym zakończeniu swojej wypowiedzi wyrażeniem „z wyrazami szacunku” lub z „poważaniem”. Kategorycznie zabronione jest używanie słowa „pozdrawiam” w odniesieniu do wykładowcy, może zostać uznane wręcz za bezczelnie kolokwialne. Co do treści należy kierować się przede wszystkim konsekwentną logiką podawania wszystkich istotnych informacji. Mail musi być tak zbudowany, aby wykładowca nie musiał drążyć tematu tylko od razu został zapoznany z daną tematyką. Wykładowcy na dużych uczelniach odbierają taką ilość maili, że skupianie się na każdym z nich byłoby niezwykle pracochłonne i czas oczekiwania na odpowiedzi znacznie by się wydłużył. Warto więc pisać konkretnie i przemyśleć to, co się wysyła dwa razy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here